Herrmansilla menee loistavasti

teollisuusliitto

Herrmans valmistaa vuosittain 750 000 työ- ja ajovalaisinta muun muassa kaivos-, metsä- ja maatalouskoneisiin ja kuuluu alan suuriin toimijoihin. Yritys on jaettu kahteen osaan, ja sen toisessa tehtaassa toimii yksi Euroopan johtavista polkupyörän osien valmistajista.

Nordic Lightsin hyvin valaistussa tehdashallissa Pietarsaaressa pitkät hyllyrivit pullistelevat laatikoita. Katossa roikkuu Supermarket-kyltti, ja hyllyjen välissä kerääjä ja kokoonpanija Jenny Le työntää kärryä kädessään ostoslistaa muistuttava paperilappu.

– Odotas, niin lasketaan… tähän valaisimeen tarvitaan kymmenen erilaista osaa, Le kertoo vilkaistuaan juuri tätä tilausta varten laadittua listaa.

Hyllyillä olevissa laatikoissa on vaikka mitä, pienistä ruuveista suuriin linsseihin – kaikkea, mitä voidaan tarvita yrityksen Nordic Lightsin tehtaalla valmistettavaan yli 300 erilaiseen työvalaisinmalliin. Le toimii tänään kerääjänä, mikä tarkoittaa, että hän kerää tilaukseen tarvittavat osat ja vie ne sen jälkeen tuotantoon, missä kokoonpanijat kokoavat valaisimen.

– Osia voi olla aika paljon, valaisimesta riippuen. Täytyy olla tarkkana, kun pitää laskea kahdeksan tuntia päivässä, hän selittää ja huomauttaa, että työn tekeminen kunnolla vie aikaa.

– Osien kerääminen yhteen valaisimeen voi kestää jopa puoli tuntia. Ja se on itse asiassa aika nopeaa toimintaa. Yhteen kärryyn mahtuu neljä tilausta, hän jatkaa.

– Kärryissä olevat ruudut auttavat, kun pitää kerätä todella pieniä osia. Jotkut osat pitää laskea käsin, kun taas toiset kerätään punnitsemalla ne vaa’alla, kertoo Jenny Le, joka tänään kerää osia kokoonpanoa varten.

Työtehtävät säilyvät mielenkiintoisina, koska valaisimia on suuri valikoima ja siksi hyllyiltä etsittävien osien määrä on valtava. Työtehtäviä myös kierrätetään.

– Tällä viikolla toimin kerääjänä, ensi viikolla tuotannossa. Jotkut meistä vaihtavat työtehtäviä tarpeen mukaan. Se on kivaa, koska työstä tulee vaihtelevampaa, sanoo Le ja kertoo, että hänellä on eri valaisinmallien joukossa myös suosikkinsa.

– Sen nimi on Sculptor. Se on aika suuri ja kallis, ja siinä on paljon erilaisia osia. Sen kanssa aika kuluu nopeasti, eikä työ ole yksitoikkoista. Yhden sellaisen valaisimen kokoaminen voi kestää jopa 20 minuuttia. Ottaisin itse mielelläni sellaisen, hän nauraa ja pitää kädessään suurta ajovaloa, jossa on sisäänrakennettu vilkku.

Jenny Le on ollut Nordic Lightsilla reilun vuoden, ja hän on uusimpia niistä 160:sta Herrmansin tuotannossa työskentelevistä, jotka valmistavat sekä työvalaistusratkaisuja eri alojen raskaisiin ajoneuvoihin että polkupyörän osia. Yhdistelmä kuulostaa hieman erikoiselta mutta toimii hyvin yritykselle. Viime vuosina myynti on kasvanut voimakkaasti.

– Meillä menee hyvin. Viime vuonna palkkasimme noin 50 uutta työntekijää, ja työllistämme nyt yhteensä jo lähes 250 henkilöä. Yli puolet tuotannon henkilökunnasta työskentelee täällä Nordic Lightsilla, kertoo pääluottamusmies Ann-Louice Ormiskangas.

Yli 90 prosenttia Herrmansin työntekijöistä kuuluu ammattiliittoon. Pääluottamusmies Ann-Louice Ormiskangas on onnistunut monien uusien työntekijöiden järjestäytymisessä.

Työntekijät valmistavat työvalaisimia oikeastaan kaikenlaisiin ajoneuvoihin, mutta suuret asiakkaat löytyvät lähinnä muutamalta alalta – erityisesti kaivosteollisuudesta, mistä yritys on onnistunut saamaan asiakkaakseen kaivosjätti Caterpillarin.

– Varustamme ennen kaikkea metsä-, maatalous- ja kaivoskoneita ajovaloilla. Kaivosteollisuudessa meillä on jättimäinen asiakas, Caterpillar, joka ostaa melkein puolet koko valaisintuotannostamme. Kotimaisista asiakkaista voi mainita myös metsäkonevalmistaja Ponssen, sanoo Ormiskangas.

HYVÄ TYÖVALAISTUS ON VÄLTTÄMÄTÖN

Peräti 90 prosenttia 750 000 valaisimen vuosituotannosta menee vientiin. Tärkeitä asiakkaita on ympäri maailman, mutta ensisijaiset myyntialueet ovat Pohjois- ja Etelä-Amerikka. Osa tuotannosta menee kuitenkin Australiaan ja Aasiaan. Jotta suomalainen yritys voi pärjätä voimakkaasti kilpailluilla maailmanmarkkinoilla, sen täytyy löytää oma markkinarakonsa.

– Emme oikeastaan kilpaile hinnoilla, vaan vahvuutemme on laatu. Panostamme paljon myös tuotekehitykseen, kertoo Ormiskangas.

Ormiskangas, jolla on menossa jo 22. vuosi Herrmansilla, on ehtinyt nähdä valaisinmallien tulevan ja menevän. Yksi tämän hetken trendeistä on se, että halogeenivalaisimet ovat jäämässä pois, mikä sekin on laatukysymys.

– LED-valaisimet ovat kokonaan syrjäyttämässä muut vaihtoehdot. Valmistamme edelleen halogeenivalaisimia, mutta ne ovat jo harvinaisuuksia. LED-valaisimet ovat tietenkin hieman kalliimpia ostettaessa, mutta ne ovat erittäin pitkäikäisiä ja parempilaatuisia.

Herrmans kilpailee ensisijaisesti laadulla. Kaikkia valaisimia testataan 12 tunnin ajan ennen kuin ne pakataan kuljetettaviksi, kertoo pääluottamusmies Ann-Louice Ormiskangas.

Laatua myös valvotaan tehtaalla. Kaikki valaisimet testataan perusteellisesti ennen kuin ne pakataan ja lähetetään asiakkaalle.

– Tuotantosoluissa tehtävien pistokokeiden lisäksi kaikkia valaisimia testataan 12 tunnin ajan ennen kuin ne pakataan, Ormiskangas kertoo.

Valaisinten korkealaatuisuus ei ole tärkeää ainoastaan myyntitarkoituksessa. Hyvä työvalaistus on välttämätön monilla aloilla. On ehkä itsestäänselvää, ettei kaivostoimintaa voi harjoittaa ilman toimivia valaisimia, mutta hyvä valo on usein välttämätön myös maan päällä.

– Tiedän itse, millaista veljelläni on tehdä töitä metsäkoneilla. Jos valaistus on hyvä, on ihan sama, onko hän liikkeellä yöllä vai päivällä. Hyvä työvalaistus on todellakin tärkeää, sanoo Ormiskangas.

JÄRJESTYS SE OLLA PITÄÄ

Kokoonpanijat Wilhelm Mårtens ja Maria Forsberg viihtyvät työssään hyvin. Mårtens on koeajalla ja toivoo saavansa jatkaa työpaikalla. Forsberg, jolla on takanaan 14 vuoden kokemus metallialalla, toivoo, että useammat naiset uskaltaisivat hakeutua teollisuusalalle.

Itse tuotannossa erilaisia valaisimia kokoon ruuvaavat kokoonpanijat työskentelevät kahden hengen soluissa. Maria Forsberg ja Wilhelm Mårtens työskentelevät tänään poikkeuksellisesti halogeenivalaisintilauksen kanssa.

– Tänään valmistamme N-25-valaisimia. Useimmat halogeenimallit ovat jääneet pois, mutta joitain malleja on vielä jäljellä. Nyt meillä on erikoistilaus, ja saamme koota todellisia vanhoja suosikkeja, nauraa Maria Forsberg.

Forsberg aloitti Herrmansilla noin vuosi sitten. Hän oli ollut työttömänä sen jälkeen, kun metalliyritys Rettig Värme siirsi lämpöpattereiden tuotannon Pietarsaaresta Puolaan.

– Viihdyn täällä tosi hyvin. Täällä vallitsee järjestys. Kaikille tavaroille on oma paikkansa. Ja lisäksi saa työskennellä valkoiset hanskat kädessä, naureskelee hitsarina aiemmin työskennellyt Forsberg.

Järjestys kuvaakin tuotantohallia hyvin. Hallissa on puhdasta, eikä nurkissa loju mitään turhaa rojua ja roskaa. Yritys siirtyi joitain vuosia sitten niin sanottuun Lean-menetelmään toiminnan tehostamiseksi ja samalla myös laadun varmistamiseksi.

– Aiemmin kaikki työskentelivät omassa tahdissaan ja omalla tavallaan. Työskentelyä ei ollut yhdenmukaistettu. Nyt kaikki noudattavat tarkkoja työohjeita, jotka näkyvät tietokoneiden ruuduilla soluissa. Jos et muista, miten joku piti tehdä, voit tarkistaa sen tietokoneen ruudulta. Se toimii hyvin. Tämä on oikea tapa tehdä töitä tehokkaasti ja välttää virheitä, sanoo Ormiskangas.

Polkupyöräpuolella tuotantovolyymit ovat aivan eri luokkaa

Heikki Kivelä on koneenhoitaja ja työsuojeluvaltuutettu Herrmansilla. Hän on tyytyväinen työturvallisuuteen, jota kehitetään jatkuvasti. Työhän perehdyttämistä on vielä parannettava, sillä yritys on palkannut niin monta uutta työntekijää lyhyessä ajassa.

Yrityksen toiminta alkoi täältä Herrmans Bike -puolelta vuonna 1959, ja vanhin tuote menee edelleen kuin kuumille kiville. Parhaimmillaan yhdessä työvuorossa valmistetaan 30 000 polkupyörän vannenauhaa.

– Vannenauhoja tehdään. Revin niitä toisistaan, kun ne tulevat koneesta. Nyt kun olemme tehneet viittä vuoroa ja 12 tunnin vuoroja, niin parhaimmillaan tehdään yli 30 000 vannenauhaa vuorossa. Niitä menee hyvin, sanoo koneenhoitaja ja työsuojeluvaltuutettu Heikki Kivelä tyytyväisenä.

Pihan toisella puolella olevassa tehtaassa jatkuu yrityksen alkuperäinen toiminta täyttä vauhtia. Herrmans Bike valmistaa sarjatuotettuja polkupyörän osia polkupyörävalmistajille ympäri Eurooppaa.

– Meillä on asiakkaita Ranskassa, Hollannissa ja Saksassa, ja Itä-Euroopassakin valmistetaan paljon polkupyöriä. Meidän valmistamia osia käytetään sekä kunnon kilpapyörissä että ihan tavallisissa polkupyörissä, joita voi ostaa Prismasta. Suuret kotimaiset tuottajat Helkama ja Tunturi ovat myös asiakkaitamme, kertoo pääluottamusmies Ann-Louice Ormiskangas.

Täällä valmistetaan myös paljon kotimaisista pyöristä tuttuja osia.

Polkupyöräpuolella kyse on massatuotannosta, ja hallissa olevat koneet sylkevät erilaisia osia tasaiseen tahtiin. Kahvojen, ketjusuojien ja heijastimien lisäksi valmistetaan esimerkiksi linssejä Nordic Lightsin valaisimiin mutta myös osia täysin muille asiakkaille.

– Valmistamme esimerkiksi lämpöpattereissa käytettäviä tulppia, kertoo Kimi Renlund, joka on juuri vaihtanut työkaluja ja materiaaleja yhteen hallin kymmenistä äänekkäistä koneista.

Kimi Renlund hoitaa koneita polkupyöräpuolella.

Paljon on tapahtunut sen jälkeen, kun yrityksen toiminta käynnistyi vuokrakoneella vuonna 1959. Kun johto vuonna 1992 päätti, että pysyäkseen pystyssä yritys tarvitsee useampia tukijalkoja, ja työvalaisimien valmistus alkoi, valaisinten kanssa työskenteli neljä henkilöä työvuoroa kohden. Nyt vastaava luku on 50. Ja kehitys jatkuu.

– Toiminta on kasvanut aika rajusti. Koneita tulee jatkuvasti lisää. Kesän aikana on tulossa kaksi uutta konetta, ja budjetissa taitaa olla vielä varattuna rahaa kahdelle muulle koneelle. Vielä tänne mahtuu, mutta vissiin on vähän painetta lisätilalle. Porukkaakin on palkattu jatkuvasti lisää. Ei voi valittaa, kertoo Renlund, joka tuli itse yritykseen vuonna 2010.

Kahvojen, ketjusuojien ja heijastimien lisäksi valmistetaan esimerkiksi myös linssejä Nordic Lightsin valaisimiin.

VALAISIMIA TÄÄLLÄKIN

Pienessä hallissa vähän kauempana koneista tehdään hieman erilaista työtä. Täällä hoidetaan vähemmän koneita ja tehdään enemmän käsin. Hieman yllättävästi täälläkin valmistetaan valaisimia – nimittäin polkupyörän valoja.

– Tässä meillä on kolme, neljä, viisi, kuusi, seitsemän erilaista osaa, jotka kootaan yhteen, niin saadaan polkupyörän lamppu. Alaosa on metallia, ja siinä on myös elektroniikkaosa. Sitten heijastin ja linssi ruuvataan yhteen. Sen jälkeen lisään siihen takaosan ja lopuksi osan, jolla asiakas sitten kiinnittää lampun pyöräänsä, kertoo kokoonpanija Kerstin Stara kootessaan pyörän valoa nopeasti mutta huolellisesti.

Kerstin Stara toimi aiemmin lähihoitajana mutta vaihtoi alaa päästäkseen eroon yövuoroista. Hän viihtyy hyvin työssään kokoonpanijana ja kohtaa uusia haasteita joka päivä.

Myös polkupyöräpuolella testataan kaikki valaisimet ennen kuin ne pakataan laatikoihin ja lähetetään asiakkaalle. Stara myöntää, että työhön on pakko keskittyä, jotta kaikki menee oikein, vaikka sarjat ovat usein aika pitkiä.

– On haastavaa saada kaikki sopimaan yhteen, ja jokainen työpäivä tarjoaa uusia haasteita. Viihdyn täällä todella hyvin.

Kokoonpanossa on monta eri työvaihetta, ennen kuin valot testataan ja pakataan.

TEKSTI JOHAN LUND KUVAT JOHANNES TERVO

Herrmans Oy Ab

PERUSTETTU 1959
KOTIPAIKKA Pietarsaari
TUOTANTO Työvaloja raskaisiin työkoneisiin ja polkupyörien osia
TOIMINTA-ALUE Koko maailma. 90 prosenttia tuotannosta vientinä muun muassa Pohjois- ja Etelä-Amerikkaan, Australiaan ja Aasiaan.
LIIKEVAIHTO 51 miljoona euroa
HENKILÖSTÖ 250, josta 160 tuotannossa