Avoimen työttömyyskassan johtaja Irene Niskanen.

Irene Niskanen: Työttömyyskassa kehittää palveluja

Jäsenten palvelu on Teollisuuden työttömyyskassan toiminnan ydin. Olennainen hyvän palvelun mahdollistaja on kattava luottamushenkilöjärjestelmä, jonka avulla saamme palautetta ja tietoa jäseniltä, ja jonka kautta pystymme välittämään tietoa jäsenille.

Luottamushenkilöiden rooli korostuu yt-neuvottelujen aikana. He toimivat tärkeinä tiedonvälittäjinä esimerkiksi lomautusten toteuttamiseen, ansiopäivärahan hakemiseen ja maksamiseen liittyvissä asioissa. Työpaikoilta saamiemme tietojen avulla voimme ennustaa työttömyyden kehitystä ja etuusmenojen vaihteluja.

Jotta luottamushenkilöt voivat ohjeistaa jäseniä työpaikoilla, tarvitsevat he kassalta tietoa, materiaaleja ja ohjeistuksia. Tätä varten kassalla on luottamushenkilöille oma puhelinpalvelunumero ja omat alasivut kassan verkkosivuilla.

Koronan aiheuttaman suurtyöttömyyden vuoksi perustimme luottamushenkilöille uutena palveluna viikoittaiset Teamsilla pidettävät vuorovaikutteiset infotilaisuudet. Pidämme edelleen infotilaisuuksia työpaikoilla lomautusten tai irtisanomisten alkaessa, mutta koronan aikana järjestämme tilaisuudet enimmäkseen etäyhteyksillä. Jaamme luottamushenkilöille tietoa myös Murikan kursseilla.

Tavoitteenamme on jatkuva vuoropuhelu luottamushenkilöiden ja työttömyyskassan välillä.

Toimintamme ja palvelujemme kehittäminen on kirjattu strategiaamme ja kuuluu jokapäiväiseen työhömme. Kehittämiseen tarvitsemme palautetta ja ehdotuksia jäseniltämme.

Viime vuonna teetimme jäsenkyselyn. Tämän vuoden toukokuussa teetimme kyselyn luottamushenkilöille. Sähköpostilla toteutettuun kyselyyn vastasi yli 1 400 luottamushenkilöä. Vastausprosentti oli yli 20.

Luottamushenkilöiden vastausten mukaan Teollisuuden työttömyyskassa koetaan luotettavana, asiantuntevana ja palvelevana. Vastaajista 98 prosenttia koki luotettavuuden kuvaavan kassaa erittäin tai melko hyvin. 67 prosenttia arvioi kassan toiminnan parantuneen huomattavasti tai jonkin verran viime vuosien aikana.

Alle yksi prosentti koki toiminnan heikentyneen.

Luottamushenkilöistä 35 prosenttia arvioi, että kassan palveluista eniten kehittämistä kaipaavat sähköinen asiointi ja eAsiointi. 31 prosenttia toivoi, että tiedon saantia hakemusten käsittelyn etenemisestä kehitetään edelleen. 23 prosenttia piti chat-neuvonnan käyttöön ottamista erittäin toivottavana. Myös kotisivujen selkeyttämistä ja ajanvarausta puhelinpalveluun toivottiin. Luottamusmieskyselyn tuloksiin voi tutustua kassan kotisivuilla.

Erityisen kiinnostuneita olemme saamistamme kehitysehdotuksista. Samalla kun toivottiin palvelujen etämahdollisuuksien kehittämistä, tuotiin esiin tarve myös perinteisestä palvelusta.

Vastaamme jäsenten tarpeisiin kehittämällä palveluja. Monet toivotut uudistukset ovat joko tulossa tai olemassa. Jo aikaisemmin mainittujen palvelujen lisäksi kotisivuilla on esimerkiksi saatavilla ohjevideoita eri aiheista. Valmistelemme chat-palvelun käyttöönottoa ja teemme luottamushenkilöille helposti tulostettavaa materiaalia työntekijöille jaettavaksi.

Tehtävämme on palvella jäseniä niin, että asiat hoituvat mahdollisimman helposti ja vaivattomasti, ja näin koronan aikana turvallisesti. Henkilökohtaista jäsenpalvelua saa edelleen puhelimitse ja etäyhteyksien avulla.

IRENE NISKANEN
Teollisuuden työttömyyskassan johtaja

KUVA KITI HAILA