Illustration: Esko Kumpunen.

Hastigt ihop­haf­sad lagtext hotar anställningstryggheten

21.8.2025

TEXT ANTTI HYVÄRINEN
ÖVERSÄTTNING OCH BEARBETNING JOHANNES WARIS 

Rege­rin­gen har hastigt slagit ihop lags­tift­ning som förs­va­gar arbets­ta­gar­nas uppsäg­ningss­kydd. Det här syns i slut­re­sul­ta­tet, berät­tar FFC:s jurister.

Uppsäg­nin­gar utan tungt vägande skäl, avsked utan varnin­gar och långa rättst­vis­ter. Det är att vänta om rege­rin­gen Orpo genomför de lagändrin­gar som den planerar.

Rege­rin­gen har hastigt slagit ihop lags­tift­ning som förs­va­gar arbets­ta­gar­nas uppsäg­ningss­kydd utan trepartsför­be­re­del­ser. Det här syns i slut­re­sul­ta­tet, berät­tar FFC:s jurister.

Samuli Hiiles­niemi

Uppsäg­nin­gar utan tungt vägande skäl, avsked utan varnin­gar och långa rättst­vis­ter. Det är att vänta om rege­rin­gen Orpo genomför de lagändrin­gar som den planerar.

Fackcent­ra­len FFC:s juris­ter Kata­riina Sahl­berg och Samuli Hiiles­niemi har som medlem­mar i arbetsgrup­pen sett hur rege­rin­gen drivit igenom förs­vag­nin­gar av anställ­ningss­kyd­det till ett lagförslag.

Formellt har bered­nin­gen skett i en trepart­sar­betsgrupp med repre­sen­tan­ter för staten, arbets­ta­garna och arbets­gi­varna. Men arbets­ta­gar­nas stånd­punkt har åsidosatts.

– Det har inte förts någon egent­lig dialog, inga förhand­lin­gar har ägt rum och man har inte försökt nå några som helst kompro­mis­ser. Det har inte varit fråga om förbe­re­del­ser genom treparts­sa­mar­bete, säger Hiilesniemi.

Arbets­mi­nis­terns särs­kilda assis­tent har över­va­kat arbetsgrup­pens arbete, vilket i prak­ti­ken inne­bu­rit att arbets­ta­gar­nas synpunk­ter bloc­ke­rats och arbets­gi­var­si­dans förs­lag godkänts.

Sahl­berg berät­tar att proces­sen präglats av brådska: särs­kilt med tanke på lagändrin­gar­nas bety­delse har förbe­re­del­serna varit ytliga och hafsiga.

– Höran­det av exper­ter har hållits på ett mini­mum och man har inte beak­tat det i slut­re­sul­ta­tet, säger Sahlberg.

REGERINGEN PÅ DEN STARKARES SIDA

Arbets­rät­ten har tradi­tio­nellt utgått från en strä­van att skydda den svagare parten – arbets­ta­ga­ren. Men med sina lagförs­lag har rege­rin­gen ställt sig på den star­ka­res sida.

– Konse­kven­serna är ännu svår att bedöma, men uppsäg­nings­rib­ban för arbets­ta­gare kommer att sänkas betyd­ligt, säger Sahlberg.

Kata­riina Sahlberg

Rege­rin­gens plane­rar bland annat att avskaffa kravet på tungt vägande skäl för uppsäg­ning, öka möjlig­he­ten till att säga upp anställda utan varning och skriva in bris­tande pres­ta­tion som grund för uppsägning.

I grund­la­gens 18 § står det att ”det allmänna skall sörja för skyd­det av arbets­kraf­ten” och att ”ingen får avske­das från sitt arbete utan lags­tad­gat skäl”.

Formu­le­rin­garna i de föres­lagna lagändrin­garna är ofta oklara, exem­pel­vis används ordet ”i princip” uppre­pade gånger.

Om utkas­tet blir lag kommer det i fort­sätt­nin­gen att vara svårt för arbetsplat­serna att tolka lags­tif­ta­rens avsikt. Bedöm­nin­gen av en arbets­ta­ga­res bris­tande pres­ta­tion lämnas i stor utsträck­ning åt arbetsgivaren.

– Texterna är så luddigt skrivna att man kan använda dem för att moti­vera nästan vad som helst. Det är mycket proble­ma­tiskt att inte ens vi juris­ter i arbetsgrup­pen kan ge vägled­ning om hur man ska tolka lagen och handla på arbetsplat­sen, säger Sahlberg.

Uppsäg­nings­rib­ban för arbets­ta­gare kommer att sänkas avsevärt.

Även ur oklar lags­tift­ning uppstår rättspraxis, när fall tas till doms­tol. Men vägen dit är lång, efter­som preju­di­kat kräver avgö­ran­den i Högsta domstolen.

– Ett enda fall kan ta flera år, och det skulle krävas flera fall för att skapa preju­di­kat, säger Sahlberg.

MER OMFATTANDE ÄN VÄNTAT

I rege­rings­pro­gram­met står det: ”Bestäm­mel­serna om uppsäg­ningsgrun­der som har samband med arbets­ta­ga­rens person ska ändras så att det i fram­ti­den räcker med enbart sakliga grun­der för att upphäva arbetsavtalet.”

Men uppsäg­ningsgrun­derna är på väg att ändras betyd­ligt mer än vad rege­rings­pro­gram­met antyder.

– Lags­tift­nin­gen har hastats fram och fartblind­he­ten har ökat. Särs­kilt regle­rin­gen kring varnin­gar har ingen som helst grund i rege­rings­pro­gram­met, säger Hiilesniemi.

– Det kom in mycket extra och det är upprö­rande hur snabbt de här extra punk­terna behand­la­des. Det syns i slut­re­sul­ta­tet, säger Sahlberg.

Höran­det av exper­ter har hållits på ett mini­mum och man har inte beak­tat det i slutresultatet.

Det är uppseen­de­väc­kande att rege­rings­pro­gram­met använts som rikt­linje på mycket olika sätt i olika arbetsgrupper.

– I arbetsgrup­pen för arbets­fred följ­des rege­rings­pro­gram­met orda­grant. Där kunde man inte ens över­väga något annat, berät­tar Hiilesniemi.

– Det är märkligt att bety­del­sen av rege­rings­pro­gram­met varie­rar mellan arbetsgrup­perna. Ibland följs texten exakt till punkt och pricka, ibland tolkas den brett, säger Sahlberg.

REMISSVAR LYFTER FRAM PROBLEM

Under den så kallade remiss­run­dan under våren 2025 kom samman­lagt 64 utlå­tan­den till lagut­kas­tet. I huvud­sak motsatte sig arbets­ta­gar­nas repre­sen­tan­ter lagändrin­garna medan arbets­gi­var­repre­sen­tan­terna stödde dem. Neut­rala aktö­rer lyfte i sina utlå­tan­den fram många bris­ter i texten.

I Diskri­mi­ne­ring­som­buds­man­nens utlå­tande kons­ta­te­ras att det finns risk för att effek­terna drab­bar arbets­ta­gare som kan utsät­tas för diskri­mi­ne­ring, till exem­pel på grund av hälsa, funk­tions­ned­sätt­ning, ålder eller familjeansvar.

Texterna är så luddigt skrivna att man kan använda dem för att moti­vera nästan vad som helst.

”I förs­la­get har ingen konse­kvens­be­döm­ning av jämlik­het­sef­fek­terna gjorts. Över­lag har effek­terna på grund­läg­gande och mänskliga rättig­he­ter bedömts mycket snävt”, skri­ver Diskri­mi­ne­ring­som­buds­man­nen i sitt utlåtande

I utlå­tan­det från Helsing­fors tings­rätt utlå­tande påpe­kar rätten bland annat bris­ten på preci­sion i lagtex­ter och moti­ve­rin­gar. Tings­rät­ten förut­ser lång­va­riga och omfat­tande problem med att utveckla en enhet­lig rättspraxis. Till exem­pel defi­nie­rar man i förs­la­get inte tydligt vad som avses med det sakliga skäl till uppsägning.

”Tings­rät­ten kons­ta­te­rar att de nämnda uttryc­ken inte särs­kilt exakt anger den nivå på vilken skälets saklig­het i fram­ti­den är avsedd att bedömas.”

I rege­rings­pro­gram­met är en sänkt trös­kel för uppsäg­nin­gar inskrivna under rubri­ken ”Arbets­mark­nads­re­for­mer som stöder till­växt och konkurrenskraft”.

I arbets- och närings­mi­nis­te­riets lagut­kast bedöms att ”grun­dan­ta­gan­det är att förs­la­get inte har någon särs­kild natio­na­le­ko­no­misk effekt genom sysselsättningen.”

I konse­kvens­be­döm­nin­garna kons­ta­te­rar man dock hopp­fullt att effek­ter större än små inte heller kan utes­lu­tas utifrån tidi­gare forskning.

Rege­rin­gens mål är att de lagändrin­gar som gör det lättare att säga upp anställda ska träda i kraft i början av 2026. För att tidspla­nen ska hålla måste lagförs­la­get färdigs­täl­las och godkän­nas av riks­da­gen under slutet av 2025.